Apotheek
Informatie over de werkwijze van uw apotheek
Openingstijden apotheek
De apotheek is geopend van maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur. Van 12.00 uur tot 13.00 uur is er lunchpauze. De apotheekhoudende huisartsenpraktijk is uiteraard voor spoed bereikbaar
- Receptenlijn: 0521-341234 keuze 2
- Apotheek: 0521-341234 keuze 3
- E-mail: apotheek@haphavelte.nl
Het mailadres is onvoldoende beveiligd indien u privacygevoelige gegevens wilt verzenden naar de apotheek.
Maak gebruik van het patiëntenportaal of de Uw Zorg Online app om veilig digitaal berichten te verzenden.
Indien wij met u mailen doen wij dit beveiligd via het patiëntenportaal of de Uw Zorg Online app of via zorgmail.
Recept van de huisarts
Medicijnen die u op het spreekuur van de arts krijgt voorgeschreven kunt u, indien voorradig, meteen meenemen.
Recept van de specialist
Een recept van de specialist kunt u tijdens de openingstijden inleveren. Als de medicijnen in voorraad zijn kunt u deze meteen meenemen. Indien de medicatie niet voorradig is dan zal de assistente met u overleggen wanneer u deze kunt halen.
Eerste uitgifte
Als u voor het eerst een medicijn krijgt voorgeschreven dan zult u deze meestal voor 2 weken meekrijgen. Verder krijgt u een zogenaamd begeleidingsgesprek, dit ziet u ook terug op uw factuur van de zorgverzekeraar.
Het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel staat op uw nota als u een nieuw medicijn meekrijgt of als u medicijnen langer dan 12 maanden niet hebt gebruikt.
Het tarief is een vaststaand bedrag en is een vergoeding voor zorg die volgens de richtlijnen van de beroepsgroep verleend wordt. Deze zorg omvat onder meer:
- controle of het voorgeschreven medicijn geschikt is voor u: bent u bijvoorbeeld niet allergisch of hebt een bepaalde ziekten waar het medicijn niet bijpast?
- beoordeling of u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met de andere medicijnen die u gebruikt
- is de dosering juist en adequaat, bijvoorbeeld passend bij uw leeftijd, nierfunctie en gewicht?
- staan alle relevante gegevens goed leesbaar op het etiket: voor wie is het medicijn, hoe moet het worden gebruikt? Eventuele extra informatie en waarschuwingen?
- het gebruik, de werking en eventuele bijwerkingen worden aan u uitgelegd
- er wordt schriftelijke uitleg over het medicijn meegegeven. Naast de bijsluiter krijgt u vaak ook nog extra informatie mee
- er wordt gekeken of er extra medicatie moet worden meegegeven ter voorkoming problemen (bijvoorbeeld maagbeschermers bij NSAID’s of laxerende middelen bij opiaten)
Herhaalmedicatie
Als blijkt dat u goed reageert op het medicijn dan kunt u het vervolg aanvragen. Zie voor uitleg bij “herhaalmedicatie”.
Magistrale medicatie
Soms schrijft een arts iets voor dat niet kant en klaar te bestellen is. Dit moet dan speciaal bereid worden, wij laten dit doen bij een bereidingsapotheek. Dit neemt een paar dagen in beslag.
Central filling
In onze apotheek wordt een groot deel van de bestelde medicatie bereid in een externe apotheek dit heet een central filling apotheek. Deze apotheek zorgt ervoor dat de medicatie wordt geëtiketteerd en wordt verpakt. Belangrijk om te weten is dat deze apotheek geen inzicht heeft in uw dossier.
Vergoeding en (bij)betaling:
De meeste medicijnen worden vergoed door uw ziektekostenverzekering. Uw huisarts declareert deze dan ook direct bij uw ziektekostenverzekering indien uw verzekeringsgegevens bekend zijn. Zijn deze niet bekend dan wordt u verzocht direct af te rekenen. Dit geldt ook voor eventuele bijbetalingen van geneesmiddelen en levering van zelfzorgmiddelen.
Vergoeding verbandmateriaal:
Verbandmiddelen worden niet meer standaard vergoed door uw zorgverzekeraar. Indien het niet vergoed wordt wordt u verzocht direct af te rekenen.
Inleveren oude medicatie en gebruikte naalden
U kunt medisch afval als medicatie en naalden (die niet meer wordt gebruikt of is verlopen) inleveren bij de apotheekhoudende huisartsenpraktijk. Wij verzoeken u bij het inleveren van uw oude medicijnen de doosjes te verwijderen! Dus alleen strips kunnen bij ons ingeleverd worden. Bij het aanleveren van medisch afval (bijv. gebruikte naalden) kunt u gebruik maken van een naaldencontainer, die u gratis bij de praktijk kunt ophalen.
Vergoeding teruggebrachte medicatie
Zodra de medicatie door ons aan u is verstrekt mogen wij het niet terugnemen, weer in het assortiment plaatsen en dan een nog een keer “verkopen”. Wij zijn verplicht dit te vernietigen. Wij kunnen dus de betaling aan ons of u zorgverzekeraar niet terugdraaien.
Bezorgservice
De apotheek heeft als service een bezorgdienst.
U kunt aan onze apotheekmedewerkers vragen om geneesmiddelen bij u thuis te bezorgen als u niet in staat bent door ziekte of immobiliteit deze zelf op te halen of te laten ophalen bij de praktijk. Wij bezorgen uitsluitend op dinsdag en vrijdag.
Wij ontvangen graag een dag dag van tevoren uw bestelling en uw verzoek tot bezorgen.
Wij gaan er van uit dat als u gebruik maakt van deze kosteloze service u op het moment van aflevering ook daadwerkelijk thuis bent.
Indien het geneesmiddelen zijn die niet vergoed worden dan wel met bijbetaling of als het zelfzorg middelen betreffen, dan zal een nota bijgevoegd zijn. Deze kunt u per automatische incasso, per bank of aan de balie van de praktijk betalen.