Header afbeelding
Huisartsenpraktijk Havelte
Koningskamp 2a 7971 AH
Havelte
Spoed keuze 1

Apotheek

Informatie over de werkwijze van uw apotheek

Openingstijden apotheek

De apotheek is geopend van maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur. Van 12.00 uur tot 13.00 uur is er lunchpauze. De apotheekhoudende huisartsenpraktijk is uiteraard voor spoed bereikbaar

Maak gebruik van het patiëntenportaal of de Uw Zorg Online app om veilig digitaal berichten te verzenden.

Recept van de huisarts

Medicijnen die u op het spreekuur van de arts krijgt voorgeschreven kunt u, indien voorradig, meteen meenemen.

Recept van de specialist

U kunt een recept van de specialist tijdens openingstijden inleveren.
Zijn de medicijnen op voorraad? Dan kunt u ze meteen meenemen.
Zijn de medicijnen niet op voorraad? Dan spreekt de assistente met u af wanneer u ze kunt ophalen.

Eerste uitgifte

Als u voor het eerst een medicijn krijgt, krijgt u meestal een hoeveelheid voor 2 weken mee. U krijgt daarbij een begeleidingsgesprek. Dit gesprek ziet u later ook terug op de factuur van uw zorgverzekeraar.

Het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel staat op uw nota als:

  • u een nieuw medicijn krijgt, of

  • u een medicijn langer dan 12 maanden niet hebt gebruikt.

Waarom dit gesprek belangrijk is:
De huisarts of assistente controleert of het medicijn geschikt voor u is. Bijvoorbeeld:

  • Bent u niet allergisch voor het medicijn?

  • Past het medicijn bij uw ziektes of klachten?

  • Kan het samen met de andere medicijnen die u gebruikt?

  • Klopt de dosering (bij uw leeftijd, nierfunctie, gewicht)?

  • Staat alle informatie goed op het etiket (naam, gebruik, waarschuwingen)?

Wat u krijgt:

  • Uitleg over gebruik, werking en bijwerkingen.

  • Schriftelijke informatie naast de bijsluiter.

  • Soms extra medicatie om problemen te voorkomen (bijvoorbeeld maagbeschermers bij pijnstillers of laxeermiddelen bij sterke pijnstillers).

Het tarief voor dit gesprek is een vast bedrag en wordt landelijk bepaald.

Herhaalmedicatie

Als blijkt dat u goed reageert op het medicijn dan kunt u het vervolg aanvragen. Zie voor uitleg  bij “herhaalmedicatie”.

Magistrale medicatie

Soms schrijft de arts een medicijn voor dat niet kant-en-klaar te bestellen is. Dit moet dan speciaal worden gemaakt in een bereidingsapotheek. Dit duurt meestal een paar dagen.

Central filling

Een groot deel van de bestelde medicijnen wordt gemaakt in een externe apotheek. Dit heet een central filling apotheek.
Deze apotheek zorgt voor het etiket en de verpakking van de medicijnen.

Belangrijk: deze apotheek heeft geen toegang tot uw dossier.

Vergoeding en (bij)betaling:

De meeste medicijnen worden betaald door uw zorgverzekeraar.
Als uw verzekeringsgegevens bij ons bekend zijn, dan declareert de huisarts dit direct bij de zorgverzekeraar.

Zijn uw gegevens niet bekend? Dan vragen wij u om meteen te betalen.
Dit geldt ook voor bijbetalingen en voor zelfzorgmiddelen.

Vergoeding verbandmateriaal:

Verbandmiddelen worden meestal niet meer vergoed door de zorgverzekeraar.
Krijgt u geen vergoeding? Dan vragen wij u om direct te betalen.

Inleveren oude medicatie en gebruikte naalden

U kunt medisch afval inleveren bij de apotheekhoudende huisartsenpraktijk. Dit geldt voor oude of verlopen medicijnen en voor gebruikte naalden.

Let op: lever alleen de strips of potjes in, zonder de doosjes.

Gebruikte naalden kunt u inleveren in een speciale naaldencontainer. Zo’n container kunt u gratis ophalen bij de praktijk.

Vergoeding teruggebrachte medicatie

Medicijnen die u heeft meegekregen, mogen wij niet terugnemen.
We mogen ze niet opnieuw in het assortiment plaatsen of nog een keer verkopen.

Wij zijn verplicht om deze medicijnen te vernietigen.
Daarom kunnen wij de betaling aan ons of aan uw zorgverzekeraar niet terugdraaien.

Bezorgservice

De apotheek heeft een bezorgservice.

  • Kunt u uw medicijnen niet zelf ophalen door ziekte of omdat u minder mobiel bent? Dan kunnen wij ze bij u thuis bezorgen.

  • Wij bezorgen alleen op dinsdag en vrijdag.

  • Geef uw bestelling en uw verzoek tot bezorgen minstens één dag van tevoren door.

  • Deze service is gratis. We gaan er wel van uit dat u thuis bent op het moment van bezorgen.

Betaling
Als het gaat om medicijnen die niet vergoed worden, of als u moet bijbetalen, krijgt u een nota.
U kunt deze betalen via automatische incasso, per bank of aan de balie van de praktijk.